Karl Marx -seuran vuosikokous 22.4.2016

perjantaina 22. huhtikuuta klo 16 – 19

Tieteiden talolla (Helsinki, Kirkkokatu 6, sali 309)

Kokouksessa käsitellään sääntömääräiset asiat ja valitaan uusi hallitus.

Heti kokouksen jälkeen on perinteinen vuosikokousesitelmä, jonka tällä kertaa pitää Ritva Savtschenko aiheesta Ay-liikkeen korporatistinen perintö – entä uudistuminen? Lähtökohtana on arvio, jonka mukaan suomalaista ammattiyhdistysliikettä on leimannut ns. korporativismi eli tiivis yhteistyö työnantajaliittojen ja valtiovallan kanssa, mikä on johtanut erilaisiin ristiriitoihin varsinkin työväenliikkeen kahden siiven välillä. 70-luvun alussa ristiriitoja aiheuttivat erityisesti lukemattomat villit lakot, joiden syitä voidaan tarkastella rakennemuutoksen, voimakkaan inflaation tai tulopolitiikkaan kohdistuvan vastarinnan seurauksena. SAK:n vuoden 1971 periaate-ohjelmaa ajatellen korporatistinen järjestelmä aiheutti ongelmia jäsendemokratian toteutumisessa. Millaisia ovat ay-liikkeen näköalat tämän päivän tilanteessa? Korporativismiin sisältyy ajatus ”yhteiskuntasopimuksesta”, joka on esillä taas Sipilän hallituksen yrittäessä painaa työvoiman hintaa alemmas – eli uudesta ilmiöstä ei hallituksen politiikassa todellakaan ole kysymys.

Savtschenko väitteli aivan äskettäin Helsingin yliopistossa tutkimuksellaan Kompuroiden korporatismissa – Eheytyneen SAK:n ristipaineet suomalaisessa korporatismissa 1968–1978. Väitöskirja, joka on suomenkielinen, on ilmaiseksi ladattavissa yliopiston e-thesis-palvelusta osoitteesta https://helda.helsinki.fi/handle/10138/157980 . Vuosina 1991 – 2005 Ritva Savtschenko toimi Elintarviketyöläisten liiton puheenjohtajana.

Tervetuloa kuuntelemaan todella mielenkiintoista esitelmää!