Näkökulmia Engelsiin. Seminaari Työväenliikkeen kirjastossa 25.9.

Friedrich Engelsin (1820—1895) syntymästä täyttyi viime vuonna 200 vuotta. Valitettavasti koronaepidemia haittasi pahasti kansainvälistä Engels-juhlavuotta. Monen muun tapahtuman lisäksi Marx-seurankin Engels-seminaaria jouduttiin siirtämään. Tilanteen nyt vihdoin helpottaessa pääsemme lopultakin toteuttamaan kauan valmisteilla olleen tapahtuman lauantaina 25.9.2021 klo 14:00 alkaen. Paikka on Työväenliikkeen kirjasto (Sörnäisten Rantatie 25 A, Helsinki). Seminaari järjestetään hybridimuodossa, eli paikalle pääsee esitelmöitsijöiden lisäksi n. 15 osallistujaa, loput voivat seurata tilaisuutta etänä. Paikalle saapuvia pyydetään ilmoittamaan tulostaan etukäteen sähköpostitse osoitteeseen perinne@tyovaenperinne.fi. Myös etäosallistujien on syytä ilmoittautua tähän sähköpostiosoitteeseen saadaaksen tarvittavan linki etäosallistumista varten.

O h j e l m a

• 14:00 – 14:15 Vesa Oittinen, prof. emer. – Avaussanat: Engels tänään
  • 14:15 – 14.50 Miika Kabata , VTK – Pääoman alkulähteillä: Engelsin Umrisse Marxin poliittisen taloustieteen kritiikin innoittimena
  • 14:50 – 15:30 Pertti Honkanen, VTT – Engels Pääoman editoijana
  • 15:30 – 15:40 Kahvitauko
  • 15:40 – 16:20 Jorma Mäntylä, YTT – Engels sodan ja rauhan kysymyksistä
  • 16:20 – 17:00 Vesa Oittinen, prof. emer. – Engels Saksan talonpoikaissodasta: vallankumouksen teologia ja ”Sickingen-debatti”
  • 17:00 – 18:00 Kaan Kangal, Ph.D. – Engels and the Project of a Dialectics of  Nature

Esitelmien jälkeen on mahdollisuus yleisökeskusteluun. Tri Kaan Kangalin englanninkielinen esitelmä pidetään etänä Nanjingin yliopistosta (Kiina) käsin, missä hän toimii tutkijana. Kangal julkaisi äskettäin teoksen Friedrich Engels and Dialectics of Nature (Palgrave Macmillan 2020).